City accepting applications for the Healthy Homes Lead Paint Reduction program

City accepting applications for the Healthy Homes Lead Paint Reduction program

The City of Dallas was awarded $2.3 million from The Department of Housing and Urban Development (HUD) to remove lead-based paint hazards and other health and safety hazards from eligible homes. The City is also chipping in $700,000 to implement the grant through the Healthy Homes Lead Reduction (HHLR) Program.  

Lead exposure in children can cause nervous system and kidney damage, learning disabilities, speech, language and behavior problems. Exposure can also cause high blood pressure and damage the fetus of an expectant mother. 

“This funding is incredibly important because childhood lead poisoning is the most universal yet preventable environmental health issue in the United States,” said Brandon Ayala, HHLR program manager. “Our goal is to target families living in homes they suspect may have lead-based paint and reduce the risk of exposure.”

Program qualifications: 

Homes that qualify for The Healthy Homes Lead Reduction Program meet the following requirements:

  • Structurally sound and within Dallas City Limits
  • Built before 1978 with clear title
  • Current on property tax & mortgage
  • Occupied by a child/children under the age of 6
  • Combined Household income at or below 80% Area Median Income (AMI)

Learn more about program qualifications at dallashousingpolicy.com. 

How the program works: 

If the home qualifies for the program, an HHLR project manager will contact the homeowners and explain the process. A lead test will be conducted on the house at no cost to the homeowner. If the sample returns a positive result, HHLR will coordinate a time and date for a contractor to begin the reduction process, again, at no cost to the homeowner. The homeowner/tenant must temporarily relocate during the reduction process. The City of Dallas cannot pay for the homeowner or tenant’s alternative housing during this time. 

If you are interested in learning more about the program, call 214-670-1789 or email [email protected]

 

El Departamento de Vivienda y Revitalización de Vecindarios de la Alcaldía de Dallas, está ofreciendo  reducir la pintura de plomo para los hogares calificados, dentro de los límites de la ciudad, a través de su Programa de Reducción de Plomo en Hogares Saludables. El Departamento de Vivienda y Desarrollo Urbano (HUD, por su acrónimo en inglés) otorgó 2.3 millones de dólares al Ayuntamiento de Dallas, con el fin de eliminar los peligros de la pintura a base de plomo y otros riesgos sanitarios y de seguridad, de las viviendas elegibles. La ciudad también está agregando $700,000 para implementar la subvención.

“Este financiamiento es increíblemente importante porque el envenenamiento por plomo infantil es el problema de salud ambiental más universal, pero prevenible en los Estados Unidos,” dijo Brandon Ayala, Especialista en Subsidios-Pintura a base de plomo. “Nuestro objetivo es dirigirnos a las familias que viven en hogares que sospechan que pueden tener pintura a base de plomo y reducir el riesgo de exposición.”

El Programa de Reducción de Plomo en Hogares Saludables (HHLR, por sus siglas en inglés) apoya los hogares de Dallas que se construyeron antes de 1978, donde viven niños menores de seis años, que sean estructuralmente sólidos y que tengan un título claro. Se estima que el 52% de las casas privadas ocupadas, construidas antes de 1978, probablemente contengan pintura a base de plomo.

La exposición al plomo en niños puede causar daños en el sistema nervioso y en los riñones, problemas  de aprendizaje, del habla, del lenguaje y del comportamiento. La exposición al plomo también puede causar presión arterial alta y dañar el feto de una madre embarazada.

“Eliminar este problema les da a nuestras comunidades la oportunidad de obtener mejores resultados de salud en el futuro”, dijo la Subdirectora Cynthia Rogers-Ellickson, Departamento de Vivienda y Revitalización de Vecindarios.

Para solicitar el Programa de Reducción de Plomo en Hogares Saludables (HHLR, por sus siglas en  inglés), por favor visite dallashousingpolicy.com.  Si la casa califica para el programa, se llevará a cabo una prueba de plomo en la casa, sin costo alguno para el propietario de la casa. Si la muestra da un resultado positivo, HHLR coordinará una hora y una fecha para que un contratista comience el proceso de reducción.   Para obtener más información, llame al 214-670-1789 o envíe un correo electrónico [email protected]

 

Share this: